Som styrelsen tidigare har meddelat önskar ägarna till Granlunds Gård göra en slutavverkning. Styrelsen anser att det strider mot den användning av fritidsområdet som finns fastställd i detaljplan och andra myndighetsbeslut.
En slutavverkning skapar ett kalhygge. Det är en mycket dramatisk skogsvårdsåtgärd.
Att göra hela Granlunds grönområde till ett kalhygge saboterar syftet med marken inom Granlunds fritidsområde.
Redan när området bildades 1961 skrev man in i (den fortfarande gällande) detaljplanen att den tidigare jordbruksmarken klassades om till “park och plantering”, med syftet att tjäna som rekreaktionsområde för det då nybildade fritidsområdet.
Samtidigt är det så att som markägare har man starka rättigheter att använda sin mark.
Vi har alltså en situation där styrelsen, med detaljplaner och utlåtande från myndigheter som grund, tolkar slutavverkning som en dramatisk åtgärd. En åtgärd som inte är rimlig på ett område som i detaljplan är avsatt till nytta för hela fritidsområdet som rekreationsområde.
Mot detta står markägarens intresse av att avverka all skog så ekonomiskt som möjligt.
Styrelsens inställning är att normal gallring av träd är en lämplig åtgärd. Det stämmer väl med Boverkets anvisningar.
Det finns flera risker med och argument mot en slutavverkning. Detta har dokumenterats i flera inlagor. Då styrelsen beslutat att överklaga, måste dokumenten tas fram efter en snäv tidsplan.
Styrelsen har varit fokuserad på att framställa nödvändiga dokument inom de korta tidsramar som givits. Detta informerades medlemmarna om i brevet till alla medlemmar 2025-12-09.
Idag 2026-03-20 var till exempel sista dag för att till Mark- och Miljödomstolen skicka in underlag för att bevisa att föreningen har s.k. talerätt. Det innebär ingen överklagan i sig utan är den tröskel vi måste passera för att överhuvudtaget få lov att överklaga.
Den är nu inskickad.
Det finns nu mer tid att strukturerat förklara och kommunicera, vad vi gjort och hur vi kommit dit.
Vänliga hälsningar
Styrelsen
← Tillbaka